تاریخ : یکشنبه, ۱۸ آبان , ۱۴۰۴

اخبار لحظه

احتمال اعمال محدودیت‌ در توزیع آب راه‌اندازی ۳۷ هزار سامانه خورشیدی کوچک‌مقیاس کاهش ۴۰ درصدی در آب ورودی به سدهای کشور نیاز کشور به ۹۰۰۰ مگاوات برق تجدیدپذیر کاهش واردات گاز مایع در آسیا صادرات ۲ میلیون بشکه‌ای فرآورده‌های نفتی در ایران کاهش سرعت اکتشافات نفتی در آمریکای جنوبی پیش‌بینی نفت ۵۰ دلاری در سال آینده اتمام بودجه واردات برای حامل‌های انرژی برقی‌سازی خودروها راهکار کاهش مصرف بنزین ناترازی انرژی عامل کاهش صادرات گاز به عراق امکان افزایش مبادلات اقتصادی بین ایران و پاکستان توسعه روابط اقتصادی ایران با کشورهای همسایه سهم ۹۰ درصدی چین از صادرات نفت ایران ایران نیازمند مناسبات پولی مستقیم با چین وضعیت بحرانی در میزان بارش کشور وجود بیش از ۶۰۰ هزار ماینر در شبکه برق حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر در بودجه کشور سرمایه‌گذاری‌ بالای نفت در آمریکای جنوبی معافیت مجارستان از تحریم‌های نفتی روسیه اشتغال‌زایی در پروژه جمع‌آوری مشعل‌ها اختلال در واردات فرآورده‌های نفتی به هند احتمال یکسان‌سازی نرخ ارز در کشور افزایش تولید ناچیز نفت اوپک در ماه گذشته واحدهای صنعتی اولویت مجلس در تخصیص انرژی کاهش بهای نفت عربستان در ماه آینده تأمین برق برخی از صنایع با نیروگاه‌های تجدیدپذیر کاهش ذخایر میعانات گازی در آمریکا اصلاح سیاست‌ها پیش‌شرط‌ رونق اقتصادی طرح آمایش نظام گمرکی در ایران راهکار تثبیت نرخ ارز برای کنترل نوسانات بازار تفاوت فاحش رشد قیمت‌ها با نرخ ارز طرح تحول مناطق آزاد در ایران فروش برق سبز در بورس انرژی ایران مانور اصلاح شبکه برق در تهران امکان رفع ناترازی برق با برنامه‌ریزی دقیق زمزمه‌های افزایش قیمت بنزین در کشور کاهش ۲۰ دلاری در قیمت نفت کشور سفرهای اشتراکی راهکاری برای حل ناترازی بنزین راه‌اندازی پلتفرم پتروکراد برای سرمایه‌گذاری نفتی

4

جنجال عجیب ۲۰ میلیون لیتر بنزین!

  • کد خبر : 822
  • 30 اسفند 1403 - 12:13
جنجال عجیب ۲۰ میلیون لیتر بنزین!
نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ گفت که علت قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت به عدم شفافیت در رابطه مالی دولت و نفت و اجرایی نشدن قوانین برمی‌گردد.

به گزارش صفحه انرژی؛ محسن زنگنه نایب رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۴ با اشاره به معضل قاچاق سوخت گفت: گفته می‌شود بخشی از سوخت مانند بنزین و گازوئیل، از طریق قاچاق از کشور خارج می‌شود اما قطعا قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت نمی‌تواند کار مثلا ۱۰۰۰ نیسان و ۵۰ نفت‌کش باشد؛ علت این امر عدم شفافیت در رابطه مالی دولت و نفت و همچنین عدم اجرای قوانین برمی‌گردد.

وی توضیح داد: بخشی از نفت، بنزین یا گازوئیلی که از مدار شرکت‌های توزیع و غیره خارج می‌شود، ناشی از ضعف‌های قانونی ما است. رابطه مالی میان چاه‌های نفت و پالایشگاه‌ها رابطه تهاتری است؛ به این معنا که مثلا ۱۰۰ بشکه نفت خام به پالایشگاه داده شده و درعوض ۲۰ بشکه بنزین تحویل گرفته می‌شود و در این بین هیچ رابطی مالی وجود ندارد؛ لذا آن پالایشگاه می‌تواند با دستکاری در سیستم خود و با افزایش بهره‌وری، به جای ۲۰ بشکه، ۳۰ بشکه گازوئیل یا بنزین تولید کند، سپس براساس تعهدش ۲۰ بشکه آن را به دولت و شبکه توزیع و شرکت پخش و پالایش داده و مابقی سهم آن پالایشگاه شده و حتی حق دارد که بنزین یا گازوئیل را مستقیما بفروشد؛‌ ما اغلب نام این را «قاچاق» می‌گذاریم چون خارج از رویه‌های معمول شبکه توزیع است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://safheenergy.ir/?p=822

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

بایگانی شمسی